Veel organisaties verzamelen grote hoeveelheden gegevens om deze te gebruiken voor onder meer acquisitie, relatiebeheer en marketingdoeleinden. Maar naargelang de hoeveelheid data en het aantal bronnen toenemen, wordt het steeds lastiger om alle bestanden schoon te houden. Het werken met de juiste gegevens is voor veel ondernemingen dan ook een grote uitdaging. Daarom is het belangrijk om het verbeteren van de datakwaliteit te onderzoeken.
Kwaliteitsdata noodzakelijk
Analyses die gebaseerd zijn op kwalitatief slechte data zijn immers zinloos en – erger nog – ze kunnen zelfs leiden tot verkeerde beslissingen. Wat bepaalt nu de datakwaliteit van databronnen? Dat zit ‘m vooral in de volgende aspecten:
- Volledigheid: zijn alle relevante gegevens aanwezig?
- Juistheid: zijn de gegevens syntactisch en inhoudelijk correct?
- Uniciteit: is elke relatie in het centrale bestand uniek?
- Actualiteit: zijn alle gegevens up-to-date?
Meer efficiency, groei en concurrentievoordeel
Een goede datakwaliteit is voor organisaties dus van cruciaal belang. Want alleen dan kan de marketingafdeling een volledig klantprofiel samenstellen. En alleen de juiste gegevens kunnen de salesafdeling helpen bij een betere voorbereiding op verkoopgesprekken, of zorgen voor minder onnodige (en dure) inkomende telefoontjes op de klantenservice, om maar een paar voorbeelden te noemen. Kortom: alleen een goede datakwaliteit kan bijdragen aan meer efficiency, groei en concurrentievoordeel.
De oplossing
Talend Platform voor Data Management, Data Services of Master Data Management zijn oplossingen die organisaties kunnen helpen bij het opschonen, harmoniseren en het synchroniseren van data in verschillende systemen om de datakwaliteit te verbeteren. Door controle, correctie, data-ontdubbeling en verrijking van data zorgen deze oplossingen voor schone data van hoge kwaliteit, waarmee organisaties beter in staat zijn hun doelstellingen te bereiken.
Meer lezen over het belang van datakwaliteit? Download dan onze whitepaper.